Facebook Difatwakan Haram?????

DIBERITAKAN di Amerika Syarikat (AS), seorang wanita mati dibunuh kekasihnya kerana menukar status berkahwin kepada bujang, melelui facebook. Seorang pekerja wanita di London pula dipecat selepas mendedahkan keluhannya di Facebook berhubung suasana di tempat kerjanya dengan mengatakan dia membenci tugasnya.

Selain itu, seorang guru sekolah antarabangsa di Abu Dhabi, Emiriah Arab Bersatu (UAE) mati kerana minum racun berikutan hidup dalam ketakutan disebabkan bekas teman lelakinya telah memuatkan gambar tidak senonohnya ke dalam Facebook. Kebimbangan pengaruh negatif Facebook menyebabkan Majlis Ulama Indonesia mengeluarkan fatwa mengharamkan Facebook. Betulkah?

Mantan Ketua komite fatwa Al-Azhar, Syaikh Abdul Hamid Al-Atrash, pada hari rabu kemarin (3 Feb 2010) mengeluarkan kenyataan mengharamkan situs jejaring sosial terkenal Facebook, setelah meningkatnya angka perceraian dan semakin tersebarnya perzinahan yang merupakan efek dari situs tersebut. Fasebook telah menjadi sebagai instrumen penghancuran, dan merusak pasangan keluarga, kerana masing-masing pasangan baik suami mahupun isteri akan mencari kegiatan lain di Fasebook di waktu lapang.

Sebuah kajian dilakukan, hasilnya sungguh mengejutkan, bahawa setiap lima kes penceraian terjadi khususnya di Mesir, disebabkan oleh pasangan suami atau isteri menemuikan 'idaman lain' di Facebook. Studi itu juga menunjukkan situs jejaring sosial facebook, sangat mudah membuat pasangan suami isteri saling berkhianat.

Studi juga menyarankan agar pasangan suami-isteri tidak bergabung dan aktif di situs jejaring sosial Fasebook. Syaikh Al-Atrash akhirnya mengeluarkan fatwa, HARAM untuk aktif dalam situs jejaring sosial Fasebook. Syaikh Ahmad Husam, imam masjid Abu Bakr di daerah Faisal Giza, juga sepakat fatwa Haram dari Syaikh Al-Atrash tersebut.

Merujuk kepada berita dari hasil Bahtsul Masail XI Forum Musyawarah Pondok Pesantren Putri se – Jawa Timur di Pesantren Putri Hidayatul Mubtadi-Aat Lirboyo, Kediri pada 20-21 Mei 2009 (Jawapos ? 23 Mei 2009)....

Setelah dibaca betul-betul, sedikit lega juga, kerana yang diharamkan adalah bukan facebooknya, tetapi menggunakan 'facebook untuk Gosip dan PDKT'. Jadi haram hukumnya bagi Facebook jika digunakan untuk gunjingkan orang lain.

Jadi, boleh dibuat kesimpulan, bukan facebook yang diharamkan tetapi caraguna facebook itu sendiri. Positifnya.. Penggunanya boleh..

  • Bertemu dan mempererat silaturahmi dengan keluarga jauh serta kawan-kawan khususnya yang dulu satu kelompok perkawanan semasa aktif baik di sekolah, di kampus atau organisasi lainnya yang sekarang antaranya sudah berjauhan.
  • Media yang murah untuk melakukan komunikasi dengan mereka kerana dengan satu jendela internet saya boleh berkomunikasi dengan kawan, sambil menambah informasi dari browsing serta dari beragam sumber dengan tanpa ada biaya tambahan apapun ke seluruh dunia.
  • Untuk bisnes, dakwah, belajar dan lain-lain.

Fenomena Facebook menyerap dengan pantas dalam masyarakat di seluruh dunia. Sejak enam tahun lalu, pelbagai peringkat lapisan masyarakat daripada kanak-kanak, remaja, orang dewasa mahupun warga emas, ahli-ahli politik dan selebriti tidak ketinggalan mengikuti arus kemajuan teknologi maklumat yang menjadi trend pada masa kini.

Individu yang tidak mengikuti perkembangan semasa dianggap ketinggalan dan membosankan. Justeru, ramai yang menyertai Facebook semata-mata tidak mahu dikatakan kolot. Kebaikan Facebook diakui sebagai medium untuk menghubungkan masyarakat di seluruh dunia melalui komunikasi alam maya. Individu-individu yang terpisah dapat dipertemukan kembali hanya menggunakan Facebook. Pemimpin dapat berkomunikasi secara terus dengan rakyat menerusi Facebook. (AK) Petikan dari blog Ibnu Hasyim.

Post a Comment

About This Blog

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP